top of page

O 'Cliance - Denny van Loen(Benschop), speler aan het woord

  • 3 jun
  • 7 minuten om te lezen

Door het bestaan van twee verschillende spelersaccounts op de voetbalsite waar het aantal doelpunten wordt bijgehouden en ook nog eens een storing is het exacte aantal doelpunten dat hij in zijn carrière heeft gemaakt lastig vast te stellen. Eén ding staat echter buiten kijf, Denny van Loen heeft ruim meer dan 150 doelpunten achter zijn naam staan en verdient daarmee zonder twijfel zes sterren op zijn conto.

Inmiddels is hij de dertig gepasseerd, maar van slijtage is absoluut geen sprake. Nog altijd jaagt hij op doelpunten met dezelfde gretigheid als een jonge hond. Het voetbal werd hem met de paplepel ingegoten. Hoewel het niet altijd eenvoudig is om in de voetsporen van een bekende vader te treden, heeft Denny zijn eigen weg gekozen en bewandeld. Een route waarop hij met trots kan terugkijken op wat hij tot nu toe heeft bereikt.

Afgelopen zaterdag onderstreepte hij zijn klasse opnieuw. Met een hattrick tegen Wasmeer had hij een groot aandeel in de overwinning die zijn club naar de halve finale van de nacompetitie voor promotie naar de tweede klasse bracht.

Komende zaterdag wacht een nieuwe uitdaging. In Hilversum is SV Olympia'25 de tegenstander en zal Denny opnieuw proberen zijn stempel op het duel te drukken.

Reden genoeg om de topschutter eens op te zoeken voor een gesprek.


Hoi Denny, kun je jezelf kort voorstellen?


Mijn naam is Denny van Loen, geboren op 12 Juni 1991 in Belgie nabij Brussel. Ik werk als Accountmanager bij Van Den Ijssel Bedrijfskleding in IJsselstein.


Waar zette jij je eerste stappen op het voetbalvelden hoe verliep jouw jeugdperiode voordat je de overstap naar het seniorenvoetbal maakte?


Ik zette mijn eerste voetbal stappen bij VVIJ in IJsselstein. Als 5 Jarig pikkie ben ik daar begonnen. Voordat ik op mijn 16e mijn debuut maakte in het eerste van VVIJ heb ik nog in de jeugd gespeeld van FC Utrecht en Sparta Rotterdam.


Je hebt in de jeugd onder andere bij Sparta Rotterdam en FC Utrecht gespeeld. In hoeverre hebben die opleidingen jou gevormd als voetballer en als mens? Heb je daar vandaag de dag nog steeds profijt van?


Ik heb een prachtige tijd gehad bij de FC en Sparta. Daar heb ik nog steeds een hoop vrienden aan over gehouden.  Bij Utrecht en Sparta leerden we om te gaan met discipline en ontwikkelden we  vechtersmentaliteit. Zeker omdat je in Utrecht altijd in de schaduw stond van Ajax en bij Sparta had je dat met Feyenoord. Om heel eerlijk te zijn ontbrak het bij mij aan de echte mentaliteit om profvoetballer te worden waardoor ik niet alles er uit heb kunnen halen. Mijn moeder reed samen met de moeder van Lars Middelwijk 5 dagen heen en weer naar Rotterdam wat zwaar was voor ons als gezin en door de vele concurrentie en school heft dit er voor gezorgd dat ik weer terug ben gegaan naar VVIJ en het echte plezier in het voetbal weer terug vond!


Bij welke club maakte je uiteindelijk je debuut in het seniorenvoetbal? Weet je die wedstrijd nog en onder welke trainer was dat?


Ik maakte mijn debuut bij VVIJ en dat was volgens mij in 2009 onder trainer Paul de Jong. De wedstrijd weet ik echt niet meer maar dit weten jullie misschien beter dan ik.


Je hebt ook een periode bij Huizen gespeeld. Hoe kijk je daarop terug en welke teamgenoten uit die tijd zijn je het meest bijgebleven?

Dat klopt, 2 seizoenen met als hoogtepunt de promotie naar de 3e Divisie! Een Prachtige tijd met o.a. ook de derby tegen IJsselmeervogels en wedstrijden tegen Quick boys en Rijnsburgse Boys. Een plek waar ik ook veel vrienden heb mogen maken. Ik kwam daar bijvoorbeeld weer te spelen met oud teamgenoten uit Montfoort Nico Verbiest, Bilal Laokili en Johan Verkerk. Samen met Bilal (hij dronk gelukkig niet haha) reden we altijd heen en weer 4x per week.


Door een eerdere storing en het verkeerd spellen van je naam zijn niet alle doelpunten altijd goed geregistreerd. Met de hattrick van zaterdag zou je inmiddels rond de 150 competitiedoelpunten moeten zitten. Heb jij zelf enig idee hoeveel officiële competitiegoals je inmiddels hebt gemaakt?


Dat is zonde inderdaad. Ik heb zelf nooit bijgehouden hoeveel goals ik heb gemaakt maar ik denk als ik zo kijk dat we er wel een aantal missen.. maar 151 is alsnog een mooi aantal en we zijn nog niet klaar!

Je speelt momenteel bij Benschop. Kun je ons meenemen in de route die je daar uiteindelijk heeft gebracht? Voor welke clubs ben je verder nog actief geweest en waar heb je overal je doelpunten mogen maken?


Heb je even? Haha. Inmiddels bij het prachtige VV Benschop inderdaad en daarvoor heb ik voor een aantal clubs mogen spelen met o.a. VVIJ, CSV Apeldoorn, VV Montfoort, VVA 71, Bennekom, Huizen, Montfoort SV 19. Daarnaast nog een kort avontuur in Griekenland en een proefperiode bij destijds de profs AGOVV in Apeldoorn.

Je wordt binnenkort 35 jaar. Hoe ambitieus ben je nog als voetballer? Zijn er nog persoonlijke doelen of uitdagingen die je graag zou willen realiseren?


De echte ambitie is er wel een beetje vanaf maar ik hou van het spelletje en je kunt maar 1x stoppen zeggen ze. Ik ben nog fit en zolang ik niet in de weg loop en belangrijk kan zijn op zaterdag blijf ik lekker voetballen.


Mogen we je volgend seizoen gewoon weer in het shirt van Benschop verwachten? Vorig seizoen gaf je nog aan dat stoppen door je hoofd speelde. Heb je het plezier in het voetbal inmiddels volledig teruggevonden?


Vorig jaar speelde ik inderdaad met de gedachte om te stoppen met voetballen. Door een aantal blessures en andere keuzes van trainers bij Montfoort was ik het plezier in het spelletje een beetje verloren. Alhoewel ik het enorm naar mijn zin had bij de club Montfoort wil je toch voetballen. Ik hou van het spelletje en als je dan niet veel kunt voetballen dan ga je de opties naast elkaar neerleggen. Toen kwam Benschop en heb ik inmiddels inderdaad 1 jaar verlengd bij VV Benschop. Dat zegt genoeg denk ik.


Hoe staat het met je fysieke gesteldheid? Heb je nog last van blessures of merk je dat je lichaam anders reageert dan pakweg tien jaar geleden?


Dit jaar ben ik fit en scherp, ik let goed op mijn lichaam door voldoende rust te pakken. Door de fijne samenwerking met Dannenburg Fysiotherapie en de trainer kan ik altijd terecht om weer opgelapt te worden of een keer eerder van de training te stappen in goed overleg. Natuurlijk herstel je nu minder snel dan 10 jaar geleden maar dat is ook niet gek als je over een 1,5 week 35 bent.


Je krijgt deze vraag ongetwijfeld vaker, maar hoeveel heb jij geleerd van je vader? Heeft hij je als voormalig international veel geleerd over het spitsenvak en het maken van doelpunten, of heb je jezelf daarin vooral ontwikkeld?


Ik heb super veel geleerd van mijn vader qua spitsen intuïtie en pure spitsen trucjes. Uiteraard ontwikkel je zelf ook je eigen spel. Zelf hou ik meer van de bal aan de grond dan mijn vader deed. hij was een echte Utrechtse spits die voor niemand uitweek met als specialiteit de ‘kopbal’ maar om heel eerlijk te zijn kon ik vroeger helemaal niet koppen en wilde ik het ook niet.. als er een cornerbal mijn kant op kwam dan liep ik net even per ongeluk de andere kant op haha. Ik wilde de bal aan de voeten hebben, dat vond ik veel leuker.  


Als je terugkijkt op jouw mooie carrière tot nu toe, wat zijn dan de drie hoogtepunten die er voor jou echt uitspringen?

Goede vraag.. hier heb ik even over na moeten denken maar dit zijn mijn 3 hoogte punten:

1.       Promotie SV Huizen naar de 3e Divisie via de nacompetitie. thuis 0-0 en uit wonnen door een doelpunt van mij met 0-1 van Achilles Veen.

2.       Mijn periode in Griekenland bij Agrotikos Asteras. Dat blijft toch een bijzonder avontuur.

3.       Hier kan ik nu toch niet omheen.. de Periode met VV Benschop en wellicht wel promotie naar de 2e klasse.


Tegenover hoogtepunten staan vaak ook teleurstellingen. Wat is voor jou het grootste dieptepunt geweest dat je als voetballer hebt meegemaakt?


Dat is dan denk ik toch wel de degradatie met Montfoort SV 19 naar de 2e klasse. Met z’n mooie club waar ik nog Hoofdklasse mee heb gespeeld degraderen naar de 2e klasse is doodzonde en baal ik nog steeds van.


Je bent inmiddels een ervaren speler. Wat heb je in al die jaren afgeleerd op het veld?


De zwarte vlekken in mijn ogen. Oftewel de agressie en de rode kaarten die daarop veelal volgde. Gelukkig ben ik die wilde haren inmiddels wel verloren.


En waarin ben je juist het meest gegroeid als voetballer en als persoon?


Ervaring is een groot goed en ook heel mooi. Het is prachtig om dit met die jonge gasten te delen en ze daarmee te helpen. Met de jaren word je wat rustiger en overzie je bepaalde situaties wat beter. Ik ben denk ik daarom ook gegroeid als voetballer en als mens om bezig te zijn met dingen waar je invloed op kan hebben en niet boos te zijn of geïrriteerd raken waar je niks aan kan doen of totaal geen invloed op hebt. Dan moet je harder werken om dat doel te behalen en verschil te maken.


Welke trainer heeft de grootste invloed gehad op jouw ontwikkeling als voetballer en wat maakte hem zo bijzonder?


Dat is toch wel Theo de Boon. Wat een prachtige vent. Een beetje de Henk de Jong van de amateur velden. Misschien niet de allerbeste veld trainer (sorry Theo) of iemand die mij gevormd heeft als voetballer maar wel de beste trainer die een ploeg bij elkaar houd, kan motiveren en zorgt voor plezier. Naar mijn mening de belangrijkste ingrediënten voor een trainer bij de amateurs.

Denny als laatse, je hebt veel doelpunten gemaakt. Welke drie treffers staat je het meest bij en waarom juist die goal?


Lastige vraag.. ik benoemde de goal net al maar dat is zeker de treffer uit bij Achilles veen. Maar ook mijn Hattrick tegen mijn oude club VV Montfoort met Bennekom of misschien mijn eerste doelpunt in het shirt van FC Utrecht.. Allemaal mooie herinneringen!

Opmerkingen


bottom of page