top of page

Jorn van Vliet (JSV Nieuwegein), speler aan het woord

  • 5 mei
  • 10 minuten om te lezen

Je kunt hem gerust het boegbeeld van JSV noemen, een echte clubjongen in hart en nieren. Al zijn hele voetballeven draagt hij het shirt van de club, begonnen als jonge broekie en inmiddels de trotse aanvoerder van het vlaggenschip. Sportief gezien zit het niet mee en met het einde van het seizoen in zicht is nacompetitie voor lijfsbehoud de enige uitweg. Toch blijft hij de club trouw, ook volgend seizoen staat hij er weer. Dat typeert een echte clubman. We spraken afgelopen week met aanvoerder Jorn van Vliet.

Hoi Jorn, kun je jezelf kort voorstellen?


Jorn van Vliet, 28 jaar en geboren in Nieuwegein. Samen met mijn vrouw en dochter hebben we hier recent een huis gekocht. Ik werk bij de Rabobank in het vakgebied rondom witwasbestrijding. Daarnaast ben ik actief bij FC Utrecht als fieldmanager.


Wat doe je graag in je vrije tijd naast voetbal?


De afgelopen maanden gaat de vrije tijd vooral in ons huis zitten. Inmiddels is dat gelukkig zo goed als af. Ik vind het heerlijk om met mijn vrouw en dochter op pad te gaan, waar we regelmatig in de stad te vinden zijn. Af en toe speel ik nog een zaalvoetbalwedstrijd, al is dat ook een stuk minder nu. Verder ben ik dus actief voor FC Utrecht op wedstrijddagen en kijk ik redelijk wat voetbal.


Welke andere sporten spreken jou aan of volg je actief?


Om zelf te doen moet ik fitnessen zeggen. Ook daar probeer ik me een aantal keer per week mee bezig te houden. Echt actief volgen van andere sporten doe ik eigenlijk niet.


Hoe ziet een ideale familiedag er voor jou uit?


Eerst lekker uitslapen, maar met een dochter van 15 maanden is 07:30 al een verademing. Rustig opstarten, al sta ik wel altijd direct aan en vol energie. De eerste voetbal en goaltjes staan al in de tuin, dus daar maken we dankbaar gebruik van door in het zonnetje te spelen. Zoals ik al zei, ga ik graag op pad en vinden we eigenlijk alle uitstapjes met z’n drieën erg leuk. Eigenlijk maken we de hele dag plezier en sluiten we ’s avonds rustig af op de bank, waarschijnlijk met een potje voetbal op.


En hoe ziet jouw ideale vakantie eruit?


Ik vind het heerlijk om naar de zon te gaan, maar gek genoeg kan ik niet de hele dag in de zon liggen. Stilzitten is niet zo mijn ding. Van terras naar terras klinkt best goed, maar een beetje rondstruinen is ook geen probleem. Het liefst ga ik naar een vakantiebestemming waar genoeg te doen is.


Laten we eens beginnen bij het begin van je voetbalverhaal.

Je bent al je hele leven verbonden aan JSV Nieuwegein. Is die keuze destijds vanuit huis gestimuleerd of kwam die volledig vanuit jezelf? Is er misschien ook familie actief binnen de club, bijvoorbeeld als vrijwilliger of bestuurslid?


Ik ben lid van JSV sinds ik 4 of 5 ben. Destijds waren er nog geen elftallen voor jongere leeftijden, zoals nu. Mijn oudere broer speelde al bij JSV en mijn vader was daar actief als trainer. Dat heeft hij door de jaren heen aardig volgehouden. Naar mijn weten is hij daar pas mee gestopt toen ik 17 was.


In welk team ben je begonnen en weet je nog wie je eerste trainer was?


Het eerste team waarin ik heb gevoetbald, was de F13. Mijn eerste trainer was Bouwe Hofstee. Daar heb ik nog een foto van kunnen vinden.


Hoe kijk je terug op je jeugdjaren binnen de club? Heb je alle selectieteams doorlopen? En als je drie mooie hoogtepunten uit je jeugd mag noemen, bijvoorbeeld een kampioenschap, een bijzondere wedstrijd of een toernooi, welke zouden dat zijn?


Vanuit de F13 ging ik door naar de selectie, waarna ik inderdaad alle selectieteams heb doorlopen. Wat betreft hoogtepunten kom ik al snel uit bij de United Jeugd Cup bij JSV, waar ik drie keer aan heb mogen deelnemen. Ook heb ik goede herinneringen aan een toernooi in het buitenland met de D1 (O13), dat we met een leuke groep uiteindelijk winnend afsloten. Het hoogtepunt dat me het meeste bijstaat, is het kampioenschap met de A1 (O19). Met een hele hechte groep en goede begeleiding werden we kampioen in de eerste klasse.


Werd je vroeger gezien als een groot talent binnen JSV?


Een aantal trainers zagen het in mij zitten en sommige iets minder.


Heb je in je jeugd ooit overwogen om naar een andere club te vertrekken, bijvoorbeeld doordat je werd gevraagd door vrienden of andere clubs?


Eigenlijk niet. Af en toe kwam de vraag weleens via vrienden, maar naar mijn idee maak je in de jeugd niet zo snel een stap naar een andere club.

Wanneer maakte je je debuut in het eerste elftal en onder welke trainer was dat? Weet je nog tegen wie die wedstrijd was en wat de uitslag was?


Naar mijn weten gebeurde dat in de voorbereiding van het seizoen 2018/2019 onder Harry Buur. Ik viel daar in als rechtsback en uiteindelijk speelden we 2-2. De tegenstander moet ik jullie schuldig blijven.


Met welke trainers heb je tot nu toe gewerkt in het eerste elftal, en wie heeft de meeste invloed op jouw ontwikkeling gehad, zowel qua spel als persoonlijk?


Ik heb niet altijd bij het eerste elftal gezeten, door eigen keuzes voor een vriendenteam, maar ook omdat er destijds betere spelers bij het eerste zaten op mijn voorkeurspositie als centrale verdediger. Bij het eerste elftal heb ik dus gewerkt met Harry Buur, Henri Berghoef, Ricky Testa la Muta en Maarten Lambo. Eerder heb ik getraind onder Michael van den Berg, toen ik in de A1 speelde.


Heb je een idee hoeveel wedstrijden en doelpunten je inmiddels achter je naam hebt staan?


Ik denk een wedstrijd of 80/90. Scoren doe ik niet heel veel, volgens mij negen goals tot nu toe.


Ben je in je carrière weleens langdurig geblesseerd geweest, of bleef het vooral bij kleine pijntjes?


Eenmalig heb ik er langere tijd uit gelegen met knieklachten. Ondanks verschillende specialisten en scans is er nooit gebleken wat het precies was, maar schade was duidelijk. Dat gebeurde ergens in 2021. Sindsdien komen de knieklachten af en toe wel terug. Toch mag ik niet klagen wat betreft blessures.


Je hebt inmiddels veel wedstrijden gespeeld in JSV 1. Op welke drie wedstrijden kijk je met het meeste plezier terug, duels die echt op je netvlies staan?


Het meeste plezier haal je uit wedstrijden die je wint, maar dat is dit seizoen helaas geen vanzelfsprekendheid. Wedstrijden waar ik met plezier op terugkijk zijn een thuiswedstrijd tegen IJFC in 2023/2024, waarin we met tien man uiteindelijk wisten te winnen, Patria uit in 2024/2025 waar ik wist te scoren, en Voorwaarts uit in 2024/2025, een wedstrijd met een goal en assist om de promotiedroom in stand te houden.


Wat is tot nu toe jouw grootste teleurstelling of dieptepunt binnen JSV, puur op voetbalgebied (dus niet blessuregerelateerd)?


De degradatie uit de derde klasse deed me best wat pijn en verdriet. Als aanvoerder voel je daarin toch ook flink wat verantwoordelijkheid. Persoonlijk dus een dieptepunt, maar ook voor JSV.


Je speelt al je hele leven voor JSV Nieuwegein. Wat maakt deze club voor jou zo uniek?


Ik weet niet beter dan dat ik bij JSV loop. Vroeger speelde ik na mijn wedstrijden vaak nog mee bij andere elftallen. Dit gebeurde omdat ik veel mensen bij de club ken en andersom. JSV is in mijn ogen een club die altijd wel bij je blijft, ook als je een tijdje weg bent geweest. Dat merk je bij veel mensen met wie je over JSV spreekt. Of dat JSV uniek maakt durf ik niet te zeggen, ik hoop eigenlijk dat alle voetbalclubs als een warm bad voelen. Toch ben ik trots dat ik al zo lang bij JSV ben.


JSV speelde in het verleden in de eerste en tweede klasse, maar is de laatste jaren afgezakt. Heb jij een duidelijke verklaring waar het is misgegaan? In hoeverre hebben factoren zoals spelersverloop, interne onrust en blessures daarin een rol gespeeld? En heeft het wisselen van trainers invloed gehad op de prestaties en stabiliteit binnen het team?


Allereerst moet gezegd worden dat het niveau op zaterdag anders is dan in het verleden. Er zijn veel clubs overgekomen van de zondag, waardoor er wel een verschuiving zichtbaar is geweest. Wat betreft JSV ben ik van mening dat de selectie destijds wel zo sterk was, dat de doorstroom vanuit de jeugd lastig was. Uiteindelijk zijn er enkele seizoenen geweest waarin grotendeels nieuwe selecties werden samengesteld, wat tijd kost om te bouwen. Als dat blijft gebeuren, is het lastig om een stijgende lijn in te zetten. Ik vind het altijd zonde als er een groot spelersverloop zichtbaar is.


Het vertrek van trainer Testa La Muta vanwege gezondheidsredenen was ingrijpend. Wat deed dat met de groep, zeker omdat jullie er toen sportief gezien goed voor stonden?


Dat gebeurde in het seizoen dat we bovenin meedraaiden. Het was een erg vervelende situatie natuurlijk. De club heeft het uiteindelijk weten op te lossen, waardoor we alsnog de nacompetitie voor promotie wisten te bereiken.


Hoe kijk jij naar de huidige selectie: zit het probleem vooral in kwaliteit, breedte of mentaliteit?


Ik ben van mening dat als je onderaan staat, het probleem niet bij één factor kan liggen. Het is zo dat we tot nu toe niet genoeg kwaliteit hebben gehad om meer wedstrijden te winnen. Dit zorgt er ook voor dat de breedte van de selectie is afgenomen. Het is een jonge groep, dus voor velen is deze situatie nieuw. Een aantal wedstrijden hebben we door deze factoren niet over de streep kunnen trekken. We proberen met z’n allen onze schouders eronder te zetten, waarbij ik probeer de groep te motiveren.


Wat waren de doelstellingen aan het begin van dit seizoen? Hebben jullie in de winterstop de koppen bij elkaar gestoken en is er toen open en eerlijk uitgesproken dat het anders moest om in de vierde klasse te blijven?


Doordat de selectie aardig uitgekleed was ten opzichte van vorig seizoen, was duidelijk dat er gericht moest worden op handhaving. Uiteraard zijn er gedurende het seizoen gesprekken gevoerd om te kijken wat er anders kon en moest. Bij vlagen komt het eruit, maar nog onvoldoende.


Wat was jouw persoonlijke doelstelling dit seizoen, en ben je tevreden met wat je hebt laten zien? Zo niet, heeft dat bijvoorbeeld met fysieke klachten te maken gehad?


Ik heb de gehele voorbereiding gemist, dus wilde ik zo snel mogelijk fit worden. Al snel werd duidelijk dat ik jonge jongens op sleeptouw kon nemen. Wat dat betreft is dat redelijk gegaan. Vanaf het moment dat het kon, heb ik alles gespeeld, dus daar ben ik wel tevreden over. Dat dit voor de resultaten niet geldt, lijkt mij vanzelfsprekend.


Je speelt al je hele voetballeven voor JSV. Heb je, zeker in de afgelopen vijf seizoenen, ooit serieus overwogen om te vertrekken? En zo ja, wat hield je tegen om die stap daadwerkelijk te maken?


Eén keer ben ik echt ergens op gesprek geweest voor een eventuele overstap. Vanaf het moment dat ik binnenliep, voelde het al niet prettig, terwijl het wel om een warme club ging. Toen was me wel duidelijk dat ik niet snel bij JSV weg ga. Toch echt een gevoelskwestie.


Je blijft ook volgend seizoen actief bij JSV, waarbij de kans bestaat dat dit in de vijfde klasse zal zijn. Waar haal jij je motivatie vandaan in deze lastige periode?


De mensen binnen de club die het beste met je voor hebben. Supporters die bij uitwedstrijden zijn en die, ondanks tegenvallende resultaten, altijd komen kijken. Voor die JSV’ers hoop ik uiteindelijk bij te dragen aan iets moois. Ik merk ook de waardering vanuit hen voor mijn inzet tijdens de wedstrijden. Ondanks alles wil ik niet te betrappen zijn op een gebrek aan inzet.


Hoe zie jij de toekomst van de club, ook als degradatie realiteit wordt? Merk je binnen de club energie en concrete plannen om weer op te bouwen?


Uiteraard gaan we er alles aan doen om in de vierde klasse te blijven. Wat de uitkomst ook mag zijn, geloof ik dat JSV er alles aan doet om terug te komen. Ik vind dat JSV met goede plannen bezig is richting de toekomst.

Hoe beoordeel jij de doorstroming vanuit de jeugd? Zie je voldoende talent aankomen vanuit de JO17 en JO19?


Alleen dit seizoen zijn er al meerdere spelers doorgestroomd vanuit de jeugdelftallen. Het past ook weer in de visie van JSV. Ik hoop dat er de komende seizoenen jeugd blijft doorstromen.


Welke rol speel jij zelf binnen de selectie als aanvoerder? Ben je iemand die ook buiten het veld het voortouw neemt, bijvoorbeeld om de sfeer en saamhorigheid te bewaken?


Ik probeer te motiveren en aan te sturen, zowel in wedstrijden als op trainingen. Ik hou niet van half werk of de kantjes ervan af lopen. Zowel binnen als buiten het veld ben ik hoorbaar en aanwezig. Ik zou mezelf wel omschrijven als iemand die het voortouw neemt.


Zet jij je naast het spelen ook op andere manieren in voor de club?


Als onderdeel van de tuchtcommissie zet ik me in voor passend gedrag binnen de club. Ik vind respect een belangrijk onderdeel van sport, dus hoop hieraan bij te dragen.


Zie je al ontwikkeling bij jonge spelers die de stap naar het eerste kunnen maken, en trainen zij al mee met de selectie?


Er zijn een aantal spelers waarvan ik overtuigd ben dat zij volgend seizoen kunnen aansluiten. Door onder andere de mogelijke degradatie merk je toch dat spelers andere keuzes maken. Dat vind ik erg zonde. Desondanks ben ik van mening dat er voldoende talent in het elftal zit, zeker door het doorschuiven van jonge spelers in dit seizoen.

Waar ben je het meest trots op in je voetbalcarrière tot nu toe?


Dan moet ik toch terugkomen op het kampioenschap met de A1. Destijds was Maarten Lambo ook al mijn trainer. Dat seizoen heb ik ontzettend veel plezier beleefd aan het spelletje. Om als hoogste jeugdelftal thuis kampioen te worden en dat als aanvoerder mee te maken, is een mooi moment.


Tot slot, wat is volgens jou de ambitie van JSV voor de toekomst? Is terugkeren naar minimaal het niveau van de derde klasse een realistisch doel voor de komende jaren?


JSV moet inderdaad weer stappen omhoog gaan maken, waarbij ik van mening ben dat de derde klasse op termijn wel het doel moet zijn. Voor aankomend seizoen is al ontzettend hard gewerkt door de mensen binnen de club, waarvoor ik mijn waardering en dank wil uitspreken. Er staat een duidelijke visie, dus hopelijk zien we JSV de komende seizoenen vaak op een mooie manier terugkomen op deze pagina!


Jorn, laatste woord is voor jou?


Een geweldig initiatief om op deze manier bezig te zijn met het amateurvoetbal. Jullie verrichten ontzettend mooi en goed werk, dus complimenten.


Opmerkingen


bottom of page