top of page

Bram Koster(CDW), speler aan het woord

  • 2 dagen geleden
  • 4 minuten om te lezen

"Jong, gretig en al onderdeel van de selectie"


Pas 18 jaar oud, maar inmiddels al een vaste waarde binnen de selectie van trainer Leroy van Doleweerd bij CDW. Bram is een jongen die niet bang is om hard te werken, zijn minuten te pakken en zich iedere week verder te ontwikkelen. De stap vanuit de jeugd naar het seniorenvoetbal ging snel, maar voor de jonge spits lijkt het vooral het begin van iets moois.

Hoe kijkt hij zelf naar zijn ontwikkeling? Waar liggen zijn ambities? En hoe ziet hij de mentaliteit van zijn eigen generatie, waarin een festival soms moet concurreren met een zware training of belangrijke wedstrijd?

Wij zochten Bram afgelopen week op voor een uitgebreid gesprek.

Hoi Bram, om te beginnen: kun je jezelf kort voorstellen?


Ik ben 18 jaar oud en geboren op 28 mei 2008. Kom uit Cothen. Momenteel volg ik de opleiding Ondernemer Handel op het mbo.


Op welke leeftijd ben je begonnen met voetballen en wie heeft jou daarin het meest gestimuleerd? Was dat vooral thuis, of juist via vrienden op school?


Ik voetbal al sinds mijn vijfde. Mijn vader heeft mij daarin het meest gestimuleerd. Het kwam dus vooral vanuit huis.


Bij welke club ben je begonnen en wie was je eerste trainer?


Ben begonnen bij SVF. Daar heb ik lange tijd gevoetbald en mijn vader was daar ook mijn eerste trainer. Daarna ben ik naar CDW gegaan, omdat ik graag op een hoger niveau wilde voetballen.


Was het al vroeg duidelijk dat je talent had, of kwam dat gevoel later pas bij jezelf?


Het was al vrij snel duidelijk dat ik leuk kon voetballen. In de O15-1 kwam er zelfs een tijdje een scout van PSV kijken. Uiteindelijk is daar niets uit voortgekomen, maar het was natuurlijk wel mooi om mee te maken.


Je bent nog maar 18 jaar en maakt nu al deel uit van de selectie. Hoe snel is dat voor jouw gevoel gegaan?


Het is heel snel gegaan. Ik kwam er al bij toen ik 17 jaar was. Ik ging van de O15-1 naar de O18-1, vervolgens naar de O19-1 en speelde daarna een paar wedstrijden in de O23-1. Ineens zat ik bij de selectie.


Heb je in de jeugd alle selectieteams doorlopen en speelde je altijd als spits, of heb je ook andere posities gehad?


Ik ben in de jeugd begonnen als centrale verdediger. Daarna ben ik op het middenveld gaan voetballen en uiteindelijk ben ik spits geworden.


Hoe zou je jezelf als speler omschrijven?


Ik ben een balvaste spits die ook loopacties maakt achter de laatste linie. Ik ben snel, sterk en heb een goed schot.


Wat zijn je sterke punten?


Mijn sterke punten zijn mijn balvastheid, snelheid, kracht, loopacties achter de laatste linie en mijn schot.


Aan welk punt wil en moet je zeker nog aandacht geven om nog beter te worden?


Ik moet vooral werken aan het ontwikkelen van een echt neusje voor de goal. Daarnaast wil ik het spelletje nog beter leren lezen.

Wat is tot nu toe je mooiste hoogtepunt geweest in de jeugd? Kampioenschap, doelpunt, beslissende actie?


Mijn mooiste hoogtepunt is dat ik op jonge leeftijd al de stappen heb mogen maken richting de selectie. Ook de periode waarin een scout van PSV bij wedstrijden van de O15-1 kwam kijken, is mij bijgebleven.


Heb je afgelopen seizoen al je debuut gemaakt in het eerste elftal, of moet dat moment nog komen? En hoop je dat dit komend seizoen gaat gebeuren?


Ik zit er inmiddels al bijna het hele seizoen bij. Ik heb vijf wedstrijden in de O23 gespeeld en sindsdien zit ik bij het eerste elftal.


Wat verwacht de trainer dit seizoen van jou, en is daar al over gesproken?


De trainer verwacht van mij dat ik als spits ballen kan vasthouden en laat vallen, loopacties maak en vooral veel doelpunten maak.


Als er even geen voetbal is, waar kunnen we jou dan vinden? Wat zijn je hobby’s of andere bezigheden?


Als er geen voetbal is, ben ik doordeweeks vaak in de sportschool te vinden. In het weekend vind ik het ook leuk om met mijn vrienden een drankje te doen.


Voor welk eten mogen we jou altijd wakker maken?


Je mag mij altijd wakker maken voor een lekker stuk biefstuk.


Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen voor komend seizoen? Wat wil je vooral laten zien op het veld?


Mijn persoonlijke doelstelling voor komend seizoen is om veel doelpunten te maken en assists te geven. Daarnaast wil ik slimmer worden in bepaalde acties op het veld.

Is de club voor jou echt een familieclub, of spelen er ook veel jongens van buiten die zich snel hebben aangepast?


Het is echt een familieclub. Er spelen ook jongens van buitenaf, maar het voelt gewoon als één echt team. Ik merk daarin zelf geen verschil.


Ben je vanaf de eerste training aanwezig, of staat er nog een vakantie gepland?


Ik ben dan alweer terug uit Albufeira, dus ik train vanaf het begin direct mee.


Er wordt vaak gesproken over de mentaliteit van jonge spelers: liever een festival dan een zware wedstrijd. Niet te veel verplichtingen qua trainen, wordt ook vaak gelezen. Hoe kijk jij daar zelf tegenaan?


Ik vind de mentaliteit van de jonge spelers zelf gewoon goed. Natuurlijk houd ik ook wel van festivals, maar niet elke week. Heel af en toe moet dat kunnen, want dat hoort er ook bij.


Wat is jouw uiteindelijke ambitie in het voetbal? Heb je de drive om door te groeien naar een hoger niveau, bijvoorbeeld richting de eerste klasse of hoger, of ben je daar nog niet zo mee bezig?


Daar ben ik op dit moment nog niet heel erg mee bezig. Ik heb het gewoon goed naar mijn zin bij CDW. Natuurlijk heb ik wel de ambitie om zo hoog mogelijk te voetballen, maar ik zie wel wat er op mijn pad komt.


Wie is jouw grootste voorbeeld in het voetbal en waarom?


Mijn grootste voorbeeld is Brian Brobbey, omdat ik een beetje dezelfde voetbalstijl als hem heb.


Bram, het laatste woord is voor jou.


Ik heb heel veel zin in het nieuwe seizoen. Ik hoop dat we als team mooie stappen kunnen zetten en dat ik zelf met doelpunten en assists belangrijk kan zijn voor de ploeg.

Opmerkingen


bottom of page