top of page

Johan Jensch, refdirect.nl scheidsrechter aan het woord

  • 18 mei
  • 3 minuten om te lezen

Zoals iedere week volgen wij één van onze donateur scheidsrechter op de velden en dan wel een wedstrijd waar minimaal één donateur club bij aanwezig is en ook nog thuis speelt! Ditmaal vroegen wij donateur scheidsrechter Johan Jensch die de belangrijke wedstrijd VVIJ-PVCV in de 2e klasse B onder zijn hoede had of hij met ons  zijn voetbalmiddag met ons wilde te delen.



Hoi Johan, hoe heb jij je voetbalmiddag beleefd

Zaterdag 16 mei stond volledig in het teken van voetbal. Het einde van de competitie nadert en daarmee lopen ook de spanningen steeds verder op. Voor mij stond er een prachtig duel op het programma in de tweede klasse B: VVIJ, de nummer 10 van de ranglijst, ontving PVCV, de nummer 11. Met slechts één punt verschil tussen beide ploegen en de wetenschap dat de nummers 12 en 13 rechtstreeks degraderen en nummer 11 de nacompetitie in moet voor lijfsbehoud, stond er behoorlijk wat op het spel.


Mijn dag begon zoals eigenlijk iedere wedstrijddag: heerlijk rustig. Eerst op het gemak aangekleed en vervolgens naar de bakker voor de vaste traditie, een tompouce. Daarna thuis nog wat voetbal van de vrijdagavond teruggekeken en een programma gekeken dat ik de avond ervoor had gemist. Natuurlijk met een bakje koffie erbij en die inmiddels bekende tompouce.


Rond 12.30 uur stapte ik in de auto richting IJsselstein. Omstreeks 13.20 uur kwam ik aan op het sportpark, waar ik vriendelijk werd ontvangen in de bestuurskamer met een kop koffie en een plak cake. Daar werd uiteraard nog even gesproken over de spanning in deze competitie en de belangen van deze middag.


Tegen kwart voor twee werd het tijd om richting kleedkamer te gaan. Voordat ik me omkleedde, liep ik nog even langs beide teams om de shirts te controleren. Zowel het uit- als thuisshirt van PVCV waren qua kleur niet ideaal ten opzichte van het tenue van VVIJ, dus daar moest even goed naar gekeken worden. Daarna kon de focus volledig op de wedstrijd.


Na het omkleden het veld op voor de warming-up, even een praatje maken met beide keepers, de doelen controleren en beide trainers succes wensen. Rond 14.20 uur volgde het gebruikelijke gesprek met de assistent-scheidsrechters en daarna was alles gereed voor de aftrap.


Iets na 14.30 uur begon de wedstrijd en direct werd duidelijk hoe groot de belangen waren. PVCV schoot fel uit de startblokken en kreeg meteen een aantal kansen. Ik had beide ploegen dit seizoen al eens gefloten en wist dus goed wat voor spelers er op het veld stonden. Vandaag koos ik er bewust voor om wat meer risico te nemen in mijn manier van fluiten en de wedstrijd echt een wedstrijd te laten zijn. Ik liet veel doorgaan en beide teams gingen daar uitstekend mee om. Het werd een echt degradatieduel, maar wel op een sportieve manier.


Na meerdere kansen kwam PVCV verdiend op een 0-1 voorsprong. De bezoekers kregen daarna mogelijkheden op de 0-2, maar die viel niet. In plaats daarvan maakte VVIJ de 1-1 met een werkelijk prachtige treffer. Met die stand gingen beide ploegen rusten.


In de tweede helft was VVIJ iets sterker. Mijn strategie bleef hetzelfde: lekker laten voetballen en niet voor ieder duel fluiten. Naarmate de wedstrijd vorderde werden de duels wel feller en uiteindelijk kwam VVIJ op een 2-1 voorsprong. Vanaf dat moment besloot ik mijn arbitrage iets strakker aan te pakken en dat werkte goed.


Uiteindelijk trok VVIJ de overwinning over de streep in een sportieve wedstrijd waarin slechts drie gele kaarten vielen. Mooi om na afloop zelfs complimenten te krijgen van de verliezende ploeg. Dat zijn toch dingen waar je als scheidsrechter tevreden op terugkijkt.


Na het laatste fluitsignaal liep ik met een goed gevoel terug naar de kleedkamer. Wedstrijdformulier invullen, douchen en daarna nog even richting bestuurskamer. Daar was het inmiddels gezellig druk. Onder het genot van een cola zero en een broodje kroket werd nog wat nagepraat over de middag.

Rond 17.00 uur stapte ik weer in de auto richting Almere. Voldaan belde ik onderweg nog even met het thuisfront om te laten weten dat ik eraan kwam. Alles bij elkaar was het gewoon een zeer geslaagde voetbaldag.

Opmerkingen


bottom of page