top of page

O'Cliance, Tim Ham(SV Olympia'25), speler aan het woord

  • 19 mei
  • 4 minuten om te lezen

Vorige maand werd bekend dat doelman Tim Ham na dit seizoen de overstap zou maken van SV Olympia '25 naar SVL. Ruim een week geleden bleek echter dat die transfer uiteindelijk toch geen doorgang zou vinden.

Dat Tim komende zomer vertrekt bij Olympia’25 staat wél vast, maar zijn nieuwe uitdaging ligt uiteindelijk een niveau hoger. De doelman maakt komend seizoen namelijk de overstap naar 4e divisionist Victoria, waar een prachtig nieuw avontuur op hem wacht.

Voor ons reden genoeg om Tim even op te zoeken over deze opvallende wending in zijn toekomstplannen, maar ook over de naderende nacompetitie waarin hij met Olympia’25 nog alles op alles zal zetten.

Hoi Tim, eerder werd jouw overstap naar SVL bekendgemaakt, maar uiteindelijk ging die transfer toch niet door. Wanneer begon bij jou de twijfel te ontstaan en wat gaf uiteindelijk de doorslag om daar toch vanaf te zien?


De twijfel begon eigenlijk pas nadat alles al rond leek te zijn. Ik ben daarna goed gaan nadenken over wat ik echt belangrijk vind. Uiteindelijk ben ik teruggekomen op mijn keuze en dat was geen makkelijke beslissing, zowel voor mij als voor SVL. Toch vond ik dat ik op dat moment eerlijk naar mezelf moest zijn en daarom heb ik besloten er alsnog vanaf te zien.


Inmiddels is bekend geworden dat je komend seizoen de overstap maakt naar Victoria, dat zich heeft gehandhaafd in de vierde divisie. Wat sprak jou het meest aan in dat verhaal en waarom voelde dit voor jou als de juiste stap?


Ik heb altijd al goed contact gehad met Quirijn Swankhuizen, de keeperstrainer van Victoria, die mij al kent sinds de jeugd van Olympia. Toen Daniel van Veen vertrok, kwam er een plek vrij en is het contact concreter geworden. Vanaf dat moment zijn we samen gaan kijken naar de mogelijkheden en is de stap uiteindelijk tot stand gekomen.


Je gaat naar een hoger niveau en waarschijnlijk ook een omgeving waarin de concurrentie groter is. Hoe kijk jij zelf naar die strijd onder de lat en juist ook naar het ontwikkelen onder die omstandigheden?


Ik ben ervan overtuigd dat ik klaar ben voor deze stap en de bijbehorende concurrentie. Ik zie het vooral als een mooie uitdaging om mezelf verder te ontwikkelen, zowel als keeper als persoon.

Met Olympia’25 zijn jullie momenteel nog volop in de race voor promotie via de nacompetitie, nadat Hooglanderveen afgelopen weekend kampioen werd. Als je eerlijk terugkijkt op het seizoen: hebben jullie het ergens zelf laten liggen of was Hooglanderveen uiteindelijk de terechte kampioen?


Uiteindelijk kwam het aan op de laatste wedstrijd tegen Hooglanderveen. Wij hebben zelf dit seizoen voor die wedstrijd vier keer verloren, waarvan twee keer op rij, en dat heeft ons zeker punten gekost. Tegelijk hebben we ook meerdere wedstrijden in de slotfase nog over de streep getrokken, waarin het niet altijd leek alsof we gingen winnen.

Afgelopen zaterdag was het zuur dat twee goals werden afgekeurd. Hooglanderveen heeft daarnaast een sterk en constant seizoen gedraaid. Voor ons ligt nu de focus volledig op de nacompetitie, om het seizoen alsnog goed af te sluiten.


Jij hebt eerder al ervaring opgedaan bij BFC en zet nu opnieuw een mooie stap omhoog. Heb je zelf het gevoel dat je de afgelopen jaren duidelijk bent gegroeid als keeper én als persoon?


Zeker. Ik heb de afgelopen jaren vooral veel meer inzicht gekregen in het spelletje en ben beter geworden in het omgaan met verschillende typen mensen, zowel binnen als buiten het veld. Daarnaast train je steeds in andere omgevingen met andere spelers en keepers. Ik ben ervan overtuigd dat je van iedereen iets kunt leren, ongeacht het niveau.


Waar heb jij de laatste jaren specifiek veel aandacht aan besteed binnen je ontwikkeling? Zit die grootste groei voor jou in het technische gedeelte, coaching, meevoetballen of juist het mentale aspect van het keepersvak?


Vooral in de coaching en het meevoetballen. Daarnaast heb ik veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van mijn linkerbeen en het beter herkennen en voorkomen van spelsituaties.


Veel keepers praten tegenwoordig over details en marginal gains. Zijn er bepaalde keepers, trainers of voorbeelden waar jij veel van leert of naar kijkt?


De keeperstrainer die ik nu heb, Burak Dudukcu, heeft mij het afgelopen seizoen echt een completere keeper gemaakt. Daarnaast probeer ik op het voetballende aspect veel dingen mee te nemen van mijn teamgenoten, onder andere van Nassir El Aissati.


Komende zomer even volledig opladen of ben jij iemand die ook in de vakantie al bezig is om topfit aan de voorbereiding bij Victoria te beginnen?


Ontspanning na een seizoen kan geen kwaad, dus dat ga ik ook zeker doen. Tegelijkertijd blijf ik altijd bezig met sport, zoals voetbal en padel, waardoor ik vanzelf fit aan de voorbereiding zal beginnen.

Wat zijn jouw persoonlijke doelen voor komend seizoen bij Victoria? Is dat vooral minuten maken en jezelf ontwikkelen of kijk je stiekem al verder vooruit?


Laten we eerst beginnen met minuten maken en een vaste waarde worden onder de lat bij Victoria. Daarna kan er pas verder vooruit worden gekeken.


Tot slot, eerst nog de nacompetitie met Olympia’25. Voel je binnen de groep dat er nog iets heel moois in het vat zit dit seizoen?


We hebben een mooi seizoen zo goed als achter de rug. Daarnaast hebben we een bijzondere groep die langzamerhand is uitgegroeid tot een uit de hand gelopen vriendenteam, waarvan niemand had verwacht dat dit zou gebeuren. Nu is het aan ons om er alsnog een mooi einde aan te maken, zodat Danny Wiersma en Randy Kroon het afscheid krijgen dat ze verdienen na al die jaren inzet. We hebben al ervaring in de nacompetitie, dus daar kan het niet meer aan liggen.

Opmerkingen


bottom of page