top of page

Conner v.d. Werf (DVSU), trainer aan het woord

  • 20 uur geleden
  • 8 minuten om te lezen

Soms loopt een seizoen anders dan een trainer vooraf had gedacht of verwacht. Dat hoort bij voetbal. Plannen, ambities en verwachtingen zijn mooi, maar op het veld kan het verhaal zomaar een andere kant op vallen.

Rond trainer Conner van der Werf bleef het de afgelopen periode dan ook even stil. Tot wij niet zo lang geleden het mooie bericht ontvingen dat hij komend seizoen aan de slag gaat als trainer van DVSU. Een nieuwe uitdaging, een nieuwe omgeving en vooral weer een prachtig vooruitzicht voor een trainer die het voetbal duidelijk in zijn hart draagt.

Natuurlijk zochten wij na een te lange stille periode weer contact. In eerste instantie gewoon met de vraag hoe het gaat en om hem te feliciteren met zijn nieuwe stap. Maar het bleef niet bij een kort gesprek. Het gevoel was direct duidelijk: dit verdiende een open en eerlijk interview.

Over het afgelopen seizoen, de lessen die hij daaruit meeneemt, zijn visie als trainer en natuurlijk zijn nieuwe avontuur bij DVSU.

Aan het woord: trainer Conner van der Werf.

Hoi Conner, mooi om te zien dat je komend seizoen bij DVSU aan de slag gaat. Eerst even terug naar je laatste avontuur: hoe kijk jij zelf terug op je periode bij Faja Lobi KDS?


Zeker, ik heb ook enorm veel zin in het komende seizoen. Het vorige seizoen is helaas niet helemaal gelopen zoals gepland, maar het is tijd om vooruit te kijken.


Van buitenaf leek het voetbalhuwelijk op het dak van IKEA niet helemaal te worden wat beide partijen vooraf hadden gehoopt. Was dat ook jouw gevoel, of ligt de werkelijkheid genuanceerder?


Laat ik vooropstellen dat ik Faja Lobi een enorm warme vereniging vind, met een hele hoop fijne clubmensen. De keuze om een stap voor mijzelf te maken ligt bij mijzelf en de club heeft met Awi Nunda een enorm gedreven trainer en persoon die deze club het allerbeste aanvoelt.


Wat neem je, ondanks de korte periode, mee uit die ervaring? Zijn er dingen die je als trainer anders bent gaan bekijken?


Zeker, ik heb vorig jaar een hele hoop geleerd. Op persoonlijk vlak, maar ook als trainer. In mijn opzicht ben je nooit uitgeleerd als trainer en leer je van elk succesvol of minder succesvol seizoen. Ik ben natuurlijk vorig jaar ook voor de tweede keer vader geworden en dit heeft mij ook veel geleerd op een ander vlak.


In jouw periode bij Aurora hadden we regelmatig contact, maar vorig seizoen bleef het stil. Had dat een reden?


Zeker, bij Aurora was ik degene die wekelijks contact had met VMN, net zoals Jeffrey, mijn opvolger, dat op dit moment erg goed doet. Ik heb bij Faja Lobi de duorol gehad met Awi, waarin hij natuurlijk een enorm goed contact had met jou (ook vanuit het verleden) en hij ook veel deed met de socials. Om maar in voetbaltermen te blijven: ‘never change a winning team’. 😊

Wanneer kwam DVSU voor het eerst op jouw pad? Was er sprake van een sollicitatieprocedure, werd je benaderd of kwam het contact op een andere manier tot stand?


Het contact was al relatief vroeg in het seizoen, waarbij ik met meerdere mensen heb gesproken binnen de vereniging. Het gesprek met de nieuwe voorzitster, Jet Bakker, was voor mij doorslaggevend in mijn keuze. Ik wilde graag een positieve stap zetten en dit gevoel kreeg ik enorm vanuit haar verhaal.


Hoe verliep de procedure vervolgens? Met hoeveel mensen heb je gesproken en waren daar ook spelers of leden van de technische commissie bij betrokken?


Ik heb dus meerdere mensen gesproken, waaronder spelers, bestuursleden en mensen van technische zaken. Ik heb ook zelf onderzoek gedaan via mijn goede vriend Fabian Schaken, die vorig jaar hoofdtrainer was.


Wat gaf uiteindelijk de doorslag om voor DVSU te kiezen?


De visie, de saamhorigheid en het eerlijke verhaal. Het was eigenlijk al heel snel duidelijk voor mij dat Lunetten echt een dorp is in Utrecht, waarbij de club dit ook echt uitdraagt. Dit zie je terug in de leden en de diversiteit. Iedereen is welkom en iedereen mag aansluiten. Men wil de oorspronkelijke kloof tussen vrouwen- en herenvoetbal verkleinen en de jeugd verbeteren en aanmoedigen.

Dit alles gaf mij het gevoel dat ik met een vereniging sprak die echt een evenbeeld wil zijn van de huidige maatschappij, waarbij dit niet alleen met voetbal te maken heeft.


En andersom: waarom denk je dat DVSU juist voor Conner heeft gekozen?


Ik denk dat de gesprekken voornamelijk menselijk waren en dat mijn ervaring in de allerhoogste jeugd en mijn visie op voetbal in het algemeen goed bij elkaar pasten. De club wil zich ontwikkelen met zijn eigen mensen, maar wel met een frisse blik op innovatieve ideeën.


Hoe trof je de club aan toen de gesprekken begonnen? Wat sprak je direct aan in DVSU als vereniging?


Fabian heeft natuurlijk al wat voorwerk gedaan vorig jaar, door na de degradatie voornamelijk orde en vertrouwen te bieden. Dit heeft het eerste elftal goed gedaan, maar de vereniging heeft naar mijn mening nog wel wat stappen nodig op het gebied van voetbalvisie en strategie. Het is wel enorm leuk om te zien dat er veel nieuwe, enthousiaste en intelligente DVSU-leden zijn ingestapt, dus dat komt goed.


DVSU is via de nacompetitie gepromoveerd naar de 4e klasse. Geeft zo’n promotie direct extra energie, of brengt het ook meteen extra verwachtingen met zich mee?


Ik was bij de promotiewedstrijd en wat was die spannend. Het voetbal was zeker niet best om te zien, maar dat hoort bij dit soort wedstrijden, vind ik. Wij hopen natuurlijk het volgend jaar goed te gaan doen, maar de concurrentie is moordend. Als de competitie wordt ingedeeld zoals verwacht, dan krijgen wij een uitdagend jaar. Gelukkig hebben wij de juiste versterkingen gehaald en met een hele hoop positiviteit verwacht ik veel.


Je kijkt inmiddels al een tijdje in de keuken. Was de eerste periode vooral kennismaken en kijken wat voor vlees je in de kuip had, of ben je direct begonnen met het versterken van de selectie?


Ik heb natuurlijk een aantal wedstrijden gekeken en gesproken met spelers en supporters. Het voorwerk heb ik zodoende kunnen doen, maar het officieel versterken van de selectie is pas na 6 juni formeel gedeeld. De focus heeft echt op de promotie gelegen, want dit proces wilden wij niet verstoren.


Hoe staat de selectie er op dit moment voor? Ben je tevreden met de groep waarmee je de voorbereiding ingaat?


Zeker, de selectie is breed en gebalanceerd. Ik heb geprobeerd om ervaring en specifieke kwaliteiten toe te voegen aan de selectie. Ik ben tevreden en ik denk dat wij een mooie basis hebben om mee te werken. De versterkingen komen hoofdzakelijk van verenigingen die nu hoger spelen en brengen de nodige ervaring mee: FC de Bilt, Kampong, Houten, Desto, et cetera.


Zijn er nog posities waarvan je zegt: daar zouden we graag nog wat extra kwaliteit, ervaring of concurrentie bij willen hebben?


Nee, op dit moment is het goed. De basis moeten de oorspronkelijke DVSU-spelers zijn, want die hebben als team gepresteerd. De versterkingen die komen moeten passen binnen het geheel dat DVSU wil uitstralen en zich committeren aan wat er vorig jaar is neergezet. Wij gaan kijken wat er volgend jaar haalbaar is.


Hoe belangrijk is het voor jou dat spelers niet alleen voetballend, maar ook qua karakter en mentaliteit bij DVSU passen?


Heel belangrijk, zeker loyaliteit en mentaliteit. Als je zomaar even naar een club als DVSU komt, wat toch voornamelijk een bepaalde vaste groep heeft, dan zijn dit belangrijke voorwaarden. Bij het accepteren en omarmen van nieuwe spelers moet het karakter kloppen.


Heeft de promotie geholpen bij het behouden of aantrekken van spelers?


Nee, de meeste spelers waren voor de promotie al redelijk overtuigd van de plannen voor komend seizoen. Natuurlijk krijg je op het einde nog spelers aangeboden, maar wij hadden de boeken inmiddels gesloten.


DVSU krijgt een nieuwe trainer, een nieuwe competitie en mogelijk ook een nieuwe speelwijze. Welke hand van Conner gaan we straks op het veld terugzien?


Een plan gericht op aanvallend voetbal, maar zeker ook met bepaalde automatismen. Ik denk dat mijn kracht voornamelijk zit in het vastleggen van een duidelijk plan.


Je hoort trainers vaak zeggen dat ze herkenbaar voetbal willen spelen. Wanneer kijk jij naar DVSU en denk je: ja, dit is precies zoals ik het wil zien?


Als er met volle overtuiging wordt gevoetbald, met het mes tussen de tanden, en als bepaalde afspraken worden nagekomen.


Wat mogen supporters van DVSU zeker verwachten: hoog druk zetten, verzorgd opbouwen, veel energie, aanvallend voetbal of juist een ploeg die eerst moeilijk te verslaan is?


Ik denk dat er veel energie kan worden verwacht, met een ploeg die moeilijk te verslaan is. Wij hebben veel jonge, gedreven en fitte spelers en dit heeft ons vorig jaar ook goed geholpen in de promotie.


Hoeveel tijd geef je jezelf en de spelersgroep om jouw ideeën echt goed in het elftal te krijgen?


Ik verwacht dat in de eerste periode de puzzelstukjes wel in elkaar gaan vallen, maar dit heeft zeker even tijd nodig. Ik verwacht dat er na één seizoen een duidelijk beeld kan worden geschetst of wij stappen hebben gezet.


Welke onderdelen wil je in de voorbereiding absoluut terugzien? Waar begint voor jou een goed seizoen?


Aanwezigheid, conditioneel periodiseren, lekker veel met de bal doen en goed oefenen.


Promotie betekent vaak dat een ploeg zich moet aanpassen aan een hoger niveau. Wat wordt volgens jou de grootste uitdaging in de 4e klasse?


De competitie. Teams zoals CDW, Vriendenschaar, Eminent, Maarssen, Patria, Seastum… ach, ga zo maar even door. Dit is toch andere koek dan de 5e klasse, dus wij moeten begrijpen dat wij als team genoeg tegenstand gaan bieden en kunnen verbazen en verrassen. Ook verdedigend moet het plan passen en zullen wij anders moeten denken. Een superleuke uitdaging.

 

Je hoeft niet direct over een titel of periode te praten, maar wat is voor jou een geslaagd eerste seizoen bij DVSU?


Als wij als team naar elkaar toe zijn gegroeid, mooie resultaten hebben geboekt en iedereen positief is over DVSU en hoe de ontwikkeling is geweest het afgelopen jaar.


Welke ontwikkeling wil je aan het einde van het seizoen bij de ploeg terugzien, los van de eindstand?


Automatismen, weten wat elk tactisch moment inhoudt en afspraken nakomen. Het herkennen van tactische kansen en dit weten om te zetten naar acties.


Iedere trainer heeft zo zijn eigen regels en principes. Wat zijn jouw drie belangrijkste stelregels binnen een selectie?


Vertrouwen, plezier en uitdaging. Dit leidt tot de juiste optimale ontwikkeling. De harde afspraken zijn al goed bekend bij DVSU; dit waarborgen ze zelf erg sterk.


Hoe ga je om met spelers die veel kwaliteit hebben, maar misschien niet altijd de discipline of teamgedachte laten zien die jij verlangt?


Geheim van de smid 😉. Nee, zonder geintje... Ik denk dat dit in de 4e en 5e klasse vaker voorkomt, dus daar heb ik alle vertrouwen in. Ik denk dat communicatie ‘key’ is in deze.


Wat verwacht je van je staf, en wat mogen zij op hun beurt van jou verwachten?


Een trainer die gaat verbinden, loslaten en voornamelijk enorm positief de groep gaat beïnvloeden, waaronder ook de stafleden.


Waarom moeten de supporters van DVSU komend seizoen vooral naar het sportpark komen?


Zonder de supporters is er geen vereniging, dus de vaste kern uitbreiden naar wat meer vaste supporters is meer dan een wens. Dit gaat zeker goedkomen met de plannen van DVSU op dit moment.


Stel dat DVSU na vijf wedstrijden al lekker draait: krijgen we dan een dansende voetbalmachine, of moeten we daar eerst nog een paar trainingsweken geduld voor hebben?


Ik stel mij net als het team nederig op: eerst maar eens bouwen, vertrouwen kweken en dan zien wij vast een positieve reactie op Voetbal Midden Nederland of elders.


Opmerkingen


bottom of page